Co se dělá s mrtvým zubem?

• 25 říj 2023

Rozpoznávání mrtvého zubu: Pocit, který nechcete přehlížet

Věda už prokázala, že naše tělo dokáže sám o sobě podat výstražné signály, když není něco v pořádku. Od bolesti hlavy až po změny v našem chování, jsou to tyto příznaky, které nás vede do ordinace našeho lékaře s výkřikem 'Něco se děje!'. A co když je ten pocit v našem ústech? Co když je to zub, o kterém se domníváme, že je mrtvý?

Mrtvý zub: Co to vlastně je?

Představte si tento scénář: jste si doma klidně žili svůj život, hráli se s Mínou, naší kočičkou, když najednou ucítíte ostrou bolest v ústech. Electro-popadnete tím, co se zdá být zdrojem této nepříjemnosti, a uvědomíte si, že je to zub, který vypadal normálně, ale teď je ve stavu neustálé agónie. Tento zub může být mrtvý.

A nejen to. Mrtvý zub, nebo jak ho mnozí z nás nazývají 'nekrotický zub', je zub, který ztratil svůj život díky nedostatku krevního zásobení, které jeho nervy potřebují k přežití. Tento nedostatek krevního zásobení může být způsoben tím, že došlo ke komplikací jako je hluboký zubní kaz, který dosáhl až ke kořenu zubu.

Jak ale poznáte, že máte mrtvý zub? To je otázka hodná podrobnějšího prozkoumání.

Jak poznat, že máte mrtvý zub

Pocit je všechno, pokud jde o identifikaci mrtvého zubu. Pokud máte bolest nebo nepohodlí v zubu, je to první signál, který byste měli sledovat. I když by si někdo mohl myslet, že mrtvý zub by měl být bezbolestný (vždyť je mrtvý, že?), pravdou je, že bolest je často přítomna. Může se jednat o tupou, pulzující bolest nebo ostrou, bodavou bolest. Ve skutečnosti, kdyby se Tomáš, můj manžel, nedostal k zubaři, když začal pociťovat tuto bolest, situace by mohla být mnohem horší.

Léčba mrtvého zubu: Co můžete očekávat

Popravdě řečeno, léčba mrtvého zubu není tak jednoduchá jako u jiných zubních problémů. Je složitější a může vyžadovat delší dobu k nápravě. Jednou z obecně přijímaných léčebných metod je endodontická léčba nebo léčba kořenových kanálků. Tato procedura zahrnuje odstranění mrtvé tkáně z uvnitř zubu a následné vyplnění a zapečetění kanálu, aby se zabránilo dalším infekcím.

Když se Tomáš dozvěděl, že bude potřebovat léčbu kořenových kanálů, byl trochu nervózní. Ale díky odborníkům, kteří se o něj starali, se jeho léčba ubírala hladce a efektivně.

Jak předcházet mrtvým zubům: Rady a typy, které fungují

Chcete-li předejít mrtvým zubům, musíte se zaměřit na prevenci. To zahrnuje pravidelné výlety k zubaři, správnou ústní hygienu doma a kontrolu případných produktů, které by mohly poškodit vaše zuby.

Nic nepřekoná pocit svěžího dechu a jasného úsměvu, který potvrdí, že vaše zuby jsou zdravé. Vězte, že péče o vaše zuby je investicí do vašeho zdraví a celkového životního štěstí.

Autor: Martina Nováková