Bolest předních zubů: Kdy je čas na návštěvu u zubního lékaře?

• 6 srp 2023

Časté příčiny bolesti předních zubů

To je tedy otázka! Proč mi bolí přední zuby? Představte si, že sedíte v klidu na gauči, užíváte si popcorn a najednou je to tady. Zničující bolest v předních zubech, která vás napadne bez varování. Stejně jako ve skutečnosti existuje mnoho důvodů, proč se dotknete zeď, když se díváte na oblíbený film, existuje i celá řada důvodů, proč by vám mohly bolí přední zuby.

Georgie Porgie, žvýkací guma! Fakt je, že žvýkání, ať už jde o žvýkací gumu, tyčinky, tužky nebo cokoli jiného, může způsobit překvapivé množství napětí a následné bolesti v zubech. Obecně platí, že pokud něco žvýkáte, způsobujete práci svým svalům a kloubům kolem zubů. Pokud toho bude příliš mnoho, může to vyvolat bolest.

A co citlivost na teploty? Přední zuby, jak víme, jsou ostatním zubům v čele. Proto jsou často prvními, které cítí teplotní změny, když jíme nebo pijeme. Přední zuby mohou být citlivější na horké a studené teploty, a pokud jste náchylní na citlivost zubů, může to znamenat častější bolest v předních zubech.

Jak správně pečovat o přední zuby

Nyní, když víme, proč nám mohou bolí přední zuby, musíme se zaměřit na způsoby, jak tuto bolest zmírnit. A já vám řeknu, že to není tak složité, jak byste si mohli myslet. Základem je samozřejmě pravidelné čištění zubů, ale to je jen špička ledovce. Je zde spousta dalších věcí, které můžete dělat, aby jste si ulevili od případné bolesti předních zubů.

Kdo by si myslel, že je dobré pravidelně měnit zubní kartáček? No, já myslím. Proč? Staré zubní kartáčky mohou být plné bakterií, které mohou negativně ovlivnit vaše zuby a dásně, a tak způsobit bolest. Doporučuje se měnit zubní kartáček každé tři měsíce, nebo když jeho štětiny začnou být rozštěpené nebo opotřebované.

Jste si vědomi významu fluoridu pro vaše zuby? Příliš velké množství fluoridu může způsobit fluorózu, což je stav, který může způsobit bolest zubů. Obecně platí, že pasta na zuby by měla obsahovat fluorid, ale hovory s vaším zubním lékařem o množství, které byste měli konzumovat, by měly být součástí jakékoli rutiny péče o zuby.

Zubní lékař: Váš superhrdina v boji proti bolesti zubů

S tímto jsem se setkal nespočetkrát. Někdo má bolest zubů, ale vyhýbá se návštěvě zubního lékaře jako morové raně. Ale já vám řeknu, je to naprosto špatný přístup. Zubní lékař je ten pravý člověk, který vám může pomoci zbavit se bolesti a ujistit se, že vaše zuby jsou v nejlepším možném stavu.

Ale, proč vlastně jít k zubnímu lékaři, když vám bolí zuby? No, je tu několik důvodů. Jednak pokud máte nějaké problémy se zuby, jako je například kaz nebo parodontitida, bude váš zubní lékař schopen je identifikovat a léčit. A také, pokud máte nějaké problémy s čelistí, jako je například TMJ, lékař bude schopen vám nabídnout řešení, které vám pomůže zvládnout tento stav.

Takže, kdy je ten správný čas na návštěvu zubního lékaře? No, pokud trpíte bolestí zubů, která přetrvává déle než dva dny, je to dobrý důvod k návštěvě lékaře. Dalším důvodem může být neschopnost otvírat ústa, bolest při žvýkání nebo nepříjemný zápach z úst. Pokud máte některý z těchto příznaků, je čas navštívit svého zubního lékaře!

Prevence je klíčem k zdravým zubům

Možná se vám to nezdá, ale prevence je opravdu klíčem k zdravým zubům. Nejlepší způsob, jak se vyhnout bolesti zubů, je pravidelné čištění zubů, vybírání zubní nití a omezení konzumace sladkých a kyselých potravin. To vše může pomoci omezit množství bakterií v ústech a snížit šance na vznik zubního kazu nebo parodontitidy.

Nezapomeňte také na vodu! Příjem dostatečného množství vody během dne může pomoci udržet ústa vlhká a minimalizovat riziko vzniku suchého úst a bolesti zubů. Pijte alespoň dva litry vody denně, pokud je to možné.

Také si nezapomeňte říct, jak důležitý je váš jazyk. Ano, jazyk! Nejedná se jen o nástroj pro chutě. Může také pomoci udržovat vaše zuby čisté tím, že odstraňuje potraviny a bakterie. Takže si jazyk taky pravidelně čistěte!

Trik a trik: Moje nejoblíbenější domácí léky na bolest zubů

Máme tady poslední část. Chci vám představit několik mých oblíbených domácích léků na bolest zubů. Mějte na paměti, že tyto rady nejsou náhradou za lékařskou pomoc, ale mohou vám pomoci zmírnit bolest, než se dostanete k zubnímu lékaři.

Vyzkoušejte studený obklad. Stává se, že mrazík má své zvláštní vlastnosti. Aplikace studeného obkladu na postiženou oblast může pomoci zmírnit bolest a otok. Ale nezapomeňte, obklad by měl být čistý a nikdy byste jej neměli přikládat přímo na zuby. Místo toho jej přiložte k tváři v oblasti postiženého zubu.

Co teplý obklad? Ve skutečnosti může někdy pomoci teplý obklad stejně jako studený obklad. Aplikace teplého obkladu na postiženou oblast může pomoci zmírnit bolest svalů a kloubů kolem zubů. Jak už jsem ale řekl, mějte na paměti, že obklad by měl být čistý a nikdy byste jej neměli přikládat přímo na zuby.

A nakonec, pokud máte k dispozici jedlou sůl, může vám pomoci směs jedlé soli a teplé vody. Jen si dejte malou lžičku soli do sklenice teplé vody a kloktejte. Sůl pomáhá neutralizovat kyseliny v ústech a může dokonce pomoci zabít některé bakterie, které způsobují bolest.

Na závěr bych chtěl zdůraznit, že tyto rady mohou pomoci zmírnit bolest, ale nejsou náhradou za návštěvu zubního lékaře. Pokud trpíte přetrvávající bolestí zubů, je čas navštívit zubního lékaře!

Autor: Jindřich Novotný